Er is een brug naar hem vernoemd, de M. S. Vaz Diasbrug, brug 238 die in de volksmond de Weesperstraatbrug genoemd wordt. M. S. Vaz Dias was Mozes Salomon Vaz Dias. Hij richtte een persbureau op, dat in 1934 opging in het ANP. De huidige brug dateert van 1964.
Mozes Salomon (Maurits) Vaz Dias werd in Amsterdam geboren op 22 mei 1881. Hij was de zoon van Salomon J. Vaz Dias (1844 – 1890) en Judith Penha (1848 – 1930). In 1908 trouwde Maurits met Rosette Speijer (Amsterdam, 29 januari 1886 – 1977) en zijn kregen één zoon, Leopold Freddy (Amsterdam, 15 januari 1910 – New York, 14 januari 1994). Maurits overleed op 4 januari 1963. Vanaf 1925 woonde het gezin op de Reijnier Vinkeleskade 75hs.
Maurits werd journalist van beroep en richtte in 1904 het Centraal Correspondentie Bureau voor Dagbladen M. S. Vaz Dias op. Dit persbureau was de allereerste journalistieke instelling van Europa en bemiddelde ook in het plaatsen van advertenties. In 1922 haalde het persbureau de wereldpers door als eerste ter wereld nieuws door te geven via radiotelefonie met het live-verslag van een voetbalwedstrijd.
In 1925 sluit Vaz Dias een contract af met de voorloper van de AVRO. Hij levert exclusief voor de AVRO persberichten aan. In 1935 werd het Persbureau overgenomen door het ANP.
S S Bolivar
Op 17 november 1939 verliet Leopold Freddy Nederland op de SS Simon Bolivar. Dit schip liep op 18 november bij Harwich op twee mijnen, in een route die officieel mijnenvrij was. Na de eerste mijn was er nog tijd om in de reddingboten te gaan, maar de tweede mijn was de genadeslag voor het schip. Er waren 397 mensen aan boord, 102 van hen vonden de dood.
In een verslag in ‘Amigoe di Curaçao, weekblad voor de Curaçaosche eilanden’ van 30 december 1939 komt ook Leopold Freddy aan het woord:
Zware explosie „Het was ongeveer half twaalf”, zo vertelde hij, toen de „Simon Bolivar” door een ontzettende ontploffing werd getroffen. Ik zat in de rooksalon eerste klasse, een der plaatsen, waar de slag het ergste aankwam. Het was of ik plotseling een hevige klap tegen de borst kreeg. Ik werd van mijn stoel geslingerd. Een verschrikkelijke verwoesting werd aangericht. Houtsplinters en glasscherven lagen overal rond mij, bij de deuren lagen gewonde en en gedode slachtoffers. Er waren vóór het uitvaren geen bootoefeningen gehouden en ook des morgens was dat nog niet gebeurd. Wij wisten dus niet bij welke boten wij behoorden en er heerste een vrij grote verwarring. Luide kreten weerklonken, bevelen werden gegeven. „Haalt allen de zwemvesten”, werd er geroepen Van een ernstige paniek was intussen geen sprake. Ik trachtte naar mijn hut te gaan, om mijn zwemvest te halen, doch beneden stond het vol rook, en andere passagiers vertelden mij, dat het water reeds in hun hutten steeg. Onverrichterzake keerde ik terug, doch vond ten slotte in een lege hut een zwemvest. De boten waren als gevolg van de ontploffing deels ontredderd. Ik wachtte mijn beurt af, en toen een boot van het bovendek naar beneden werd gelaten, bleek deze al zo goed als vol te zijn. Met moeite kreeg ik echter nog een plaatsje. Ik dacht gered te zijn.
Proefvaart van post- en passagiersschip de SS Simon Bolivar
Toen volgde mijn ergste ervaring. Terwijl de boot naast het schip aan de davits hing en verder naar beneden werd gelaten, had een tweede ontploffing plaats, die blijkbaar het middenschip trof. Mijn boot, en naar ik later hoorde, nog een andere reddingsboot werden tot splinters uiteengeslagen. Alle inzittenden vielen in zee. Ik dook meters onder.
Je bent er geweest, dacht ik, doch ik kwam weer boven en wist mij al zwemmende drijvende te houden tot ik een stuk hout kon grijpen. Zo bleef ik minutenlang ronddobberen. In de dikke olielaag bleef ik, vastgeklemd aan het stuk hout, drijven. Al zwemmende trachtte ik mij van het zinkende schip te verwijderen. Gelukkig was de zee niet erg ruw. Het was toen ongeveer twaalf uur‘.
De geredden werden naar het Great Eastern Hotel bij het station in Harwich overgebracht. Leopold Freddy keerde terug naar Nederland en bracht de oorlog in Nederland door. In december 1942 verhuisde het gezin naar de Ingogostraat 4hs. Op 10 januari 1944 staat bij het gezin aangetekend op de woningkaart van de Ingogostraat ‘VOW’ – Vertrokken Onbekend Waarheen’. Het is zeer waarschijnlijk dat het gezin in de onderduik ging. In 1945 duikt Maurits weer op in de politierapporten. Hij doet aangifte van diefstal van diverse effecten, gepleegd tussen 1941 en 1945, vanuit het perceel Singel 91-93, de plek waar het Persbureau Vas Diaz gevestigd was. Maurits woonde op dat moment op de Tesselschadestraat 1b.
Na de oorlog ging Maurits verder met zijn pers en reclamebureau en werd onder meer bekend door een wereldwijde campagne voor kinine. Naast zijn werk was Maurits parnas van de Portugees Israëlitische Gemeente. In 1929 werd hij Ridder in de Orde van Oranje Nassau.
bron: www.jodeninnederland.nl, lemma Mozes Vaz Dias (geraadpleegd 6 januari 2017) stadsarchief Amsterdam, gezinskaart Vaz Dias, M. – 22-05-1881 – 5422-1514-5330 stadsarchief Amsterdam, archiefkaart Mozes Vaz Dias stadsarchief Amsterdam, woningkaarten www.geni.com, lemma Siegfried Leopold Freddy Vaz Dias (geraadpleegd 7 januari 2017) www.vazdias.nl (geraadpleegd 7 januari 2017) “Zware explosie.”. “Amigoe di Curacao : weekblad voor de Curacaosche eilanden“. [Willemstad, 30-12-1939. Geraadpleegd op Delpher op 07-01-2017, http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010281853:mpeg21:a0020
Illustraties: Great Eastern Hotel op http://pubshistory.com/EssexPubs/Harwich/geastern.shtml Video van de proefvaart van het postschip tevens passagiersschip de SS Simon Bolivar van de Koninklijke Nederlandse Stoombootmaatschappij, 5 maart 1927.
gepubliceerd: 6 januari 2019
laatst bijgewerkt: 30 augustus 2021
U kunt de inhoud van deze pagina niet kopiëren - The content of this page cannot be copied.